العاب قص شعر/العاب دبابات/العاب كرة قدم/العاب مكياج/العاب سيارات سباق/العاب سبونج بوب/العاب ماريو/العاب تلبيس/العاب اكشن نار/ adslsolutionsالعاب مغامرات/العاب ذكاء/العاب اطفال/العاب طبخ بنات/العاب باربي/العاب بن تن/العاب بوس/العاب تلوين/العاب ديكور

العودة   نادى الاتصالات والتقنية > قسم التقنيات الترفيهيه > اجهزة والعاب PlayStation وملحقاتها

قديم 05-26-2010, 03:27 PM   #1
سعودى اصيل
عضو مميز

افتراضي الطريقة الأوفر و الأمثل للعب ال Ps3 بصورة عالية الجودة بالصور

بسم الله الرحمن الرحيم...

الموضوع بتاعي يتلخص في أنك ممكن تلعب ال PS3 بتاعك HD و ماتدفعش كتير...

بجد ؟ ازاي يعني ؟

عن طريق LCD Monitor.

لا يا راجل ؟

أه بس مش أي LCD Monitor, لازم ال Monitor يكون فيه HDCP (High Definition Content Protection)

طب و أنا أعرف منين ؟

بتلاقي ال Monitor محطوط عليه اللوجو ده: (آخر لوجو تحت):

طيب تمام أوي, و الموضوع كله يتكلف كام ؟

سؤال كويس, ده الي هيتطلبوا الموضوع بالظبط..

ايه ده بالظبط ؟

ده يا سيدي كل الوصلات الي هتحتاجها و هو, (من اليمين للشمال): الوصلة ال A/V Cable العادي الي بييجي مع ال PS3, الوصلة الي عالشمال هي وصلة HDMI --> DVI الي هنحتجها لتوصيل ال PS3 بال Monitor عن طريق مخرج HDMI OUT في ال PS3 و مدخل DVI الي في Monitor ودي بتتباع في RadioShack ب 135 جنيه...الوصلة الي قوق ده هنحتاجها عشان ال Audio ودي بتكون ب 2 جنيه تقريبا.

طب و ال Monitor ال HDCP ده متوافر في مصر ؟

أنا لقيت Samsung 940BW و ده 19" و فيه HDCP و كان ب 1150 جنيه, مع العلم ان فيه Samsung 920NW اللي مفيهوش مخرج DVI و الي بالتالي مفيهوش HDCP.

لقيت برضو BenQ و ASUS بس مش فاكر الموديلات بالظبط.

طيب بس مش 19" قليل علي اللعب ؟

و الله هو مش قليل أوي لو انت قاعد قريب منها, و عموما أنا عندي 22" و شايف حجمها كويس جدا و سعرهم بيكوون حوالي 2000-2500 جنيه.

طب كل حاجة جاهزة, معاك وصلاتك, الMonitor بتاعك, و أكيد ال PS3 بتاعك.

طيب يال بينا نبدأ ؟

توكلنا علي الله.

أول حاجه هنحط ال PS3 بقرب ال Monitor, و بعدين نجيب وصلة ال HDMI --> DVI عشان نوصل ال PS3 بال Monitor كما هو موضح بالصورة.

وصلت و كله تمام, و بعدبن أشغل ال PS3 بقي ؟

لأ استني, خد بالك أن الوصلة ال HDMI -- DVI بتنقل صورة بس عكس الوصلة ال HDMI --> HDMI العادية الي بتنقل صوت و صورة.

طب و العمل ؟ هلعب من غير صوت ؟

لأ ليه, ماهو هنا ييجي بقي دور الوصلة العادية ( ال A/V Cable ).

طب بس احنا وصلنا وصلة الصورة خلاص, يبقي علي كده هنستعمل ال Audio بس من الوصلة دي ؟

فعلا ده الي هيحصل, هنجيب الوصلة أو المشترك الصغير الي ب 2 جنيه ده ونوصلوا ب وصلتين ال Audio.

طب تمام, دول يتوصلوا بايه بقي ؟

أكيد الناحية الشمال هتتوصل ورا في مدخلها في ال PS3 و الناحية الي فيها المشترك هتدخلها في الصب أو السماعات بتاعتك.

حلو أوي, و صلتهم, أشغل بقي ؟

سمي الله وشغل ان شاء الله.

شغلت, مفيش أي حاجة باينه علي ال Monitor, ايه الشغل ده ؟

أه نسيت أقولك, لازم تعمل Reset لل Display Settings بتاعة ال PS3 عشان يلقط ال Monitor, و دي بتتعمل بأنك تفضل دايس علي زرار ال Power من 5-6 ثواني.

طيب, نجرب تاني......ثواني كده.. أه فعلا ال Screen بانت.

تمام, ظبط ال Display Settings عشان تخليها 720p و تبقي الصورة HD.

لو مش عارف ازاي, نزل ال Video بتاعي و انت تعرف كل حاجه.

و ادي شوية صور للتأكيد قبل ماتنزل ال Video.

و ادي ال Video, أنا حملتو علي Rapidshare كواليتي عالية عشان فيه كلام لازم يتقري.

اضغط هنا للتحميل.

تنبيه:

في حاجة صغيرة لازم كلنل ناخد بالنا منها و هي أن ال PS3 بيعرض ب Ratio 16:9 و جميع ال Monitors بتعرض ب بنسبة 16:10, ف و انت مشغل ال PS3 علي ال Monitor هيكون في شد أفقي بسيط Vertical Stretch مش هتاخد بالك منه الا لو انت بتدور عليه.

تحذير:

يا جماعة أنا الموضوع ده تعبت فيه أوي لأني أصلا بطئ أوي في ال Typing العربي, فأرجو عدم النقل الي أي منتدي أخر, و انت و ضميرك.

و في النهاية, أرجو انكم تدعولي ان ربنا يباركلي في ال Monitor و ال PS3 عشان الاتنين من غير ضمان.
و لكم مني أرق التحيات, و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

منقول للافاده
من مواضيعي في المنتدي

سعودى اصيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

طريقة عرض الموضوع