العاب قص شعر/العاب دبابات/العاب كرة قدم/العاب مكياج/العاب سيارات سباق/العاب سبونج بوب/العاب ماريو/العاب تلبيس/العاب اكشن نار/ adslsolutionsالعاب مغامرات/العاب ذكاء/العاب اطفال/العاب طبخ بنات/العاب باربي/العاب بن تن/العاب بوس/العاب تلوين/العاب ديكور

العودة   نادى الاتصالات والتقنية > الانترنت اللاسلكي و الشبكات Wireless & Networks > التقنيات ومشاكل الشبكات اللاسلكية

قديم 10-19-2010, 11:52 PM   #1
Laptop
عضو مميز

افتراضي شرح طريقة عمل شبكه لاسلكيه بالصور

.الأجهزه المطلوبه :

1.روتر اي نوع مناسب لتحمل الشبكات و انا بفضل الأنواع دي

1.سبيد تاتش

2.نت جير

3.دي لينك

4.تب لينك ( النوع ده من الأنواع الرخيصه لكن لا تتحمل اعداد كبيره يعني اكبر عدد 15 فرد و مجربها عندي )

2.سويتش اي نوع 5 بورت و انا بفضل الأنواع دي

1.ريبوتيك

2.تب لينك ( مجربه و شغال حلو جدا بالنسبه لسعره )

3 . اكسس ارسال و انا بفضل الأنواع دي

1.ايرليف ( طبعا الكل عارفه انه افضل جهاز بث لاسلكي و بيدي لمسافات توصل لكيلو و كيلو و نص )

2. اكسس تب لينك ( طبعا من خلال تجاربي معاه شغال كويس بالنسبه لسعره عيوبه اقصي مسافه ليه 700 او 800 متر )

4. علبه وتر بروف من الخشب و سعر تكلفتها لا يزيد عن 25 جنيه

صوره من موضوع العضو المحترم محمد زكي عن شكل العلبه

5. سلك كهرباء ابو 1.25 المتر و اوعي تجب سلك مدجل الأنه مش هيتشغل معاك لمسافات بعيده لكن ابو 1.25 هيشتغل معاك زي الفل و كمان محمي كويس + فيشه دكر و واحده نتايه

و السلك ده مطلوب علشان نوصل الكهرباء الأكسس فوق السطح

6. سلك نت برضه علي حسب المسافه للسطح و ده المتر في حدود 85 قرش و ده علشان نوصل الجهاز البث فوق السطح بالسويتش عندنا علشان ياخد النت منه

7 . ماسوره طول مترين علشان نركب الأكسس فوقيها و نرفعه فوق السطح و دي من عند اي سباك

8. تجيبلك 2 مشترك بتاع الفيش عادي

نبتدي بقي المشروع :

ملحوظه : شروحاتي هنا سوف تعتمد علي اكسس تب لينك 642

الأنه اللي شغال بيه في شبكتي و كذلك علي روتر تب لينك 8816

اول حاجه نعمل كونفجريشن للروتر و نخلي النت يشتغل عليه عادي

2. نعمل كونفجريشن الأكسس الأرسال تابع معايا الصور :

ملحوظه : نخلي الكمبيوتر متصل بالأكسس علطول الاول علشان نظبطه و نعمله الأي بيهات و كده :

==================

=================

=================

=================

=================

====================

نيجي للمرحله القادمه و هي توصيلات الأجهزه و عايزين تركيز في الموضوع

اول حاجه نجيب سلك نت طول مناسب و نقطعه نصين و نأرجه كويس و دلوقتي معانا سلكين واحد هيتحط في الكمبيوتر و السويتش و و احد في الروتر و السويتش برضه و هوضحلكم بالصور

و دي رسمه بسيطه علشان اوضح اللي اقصده

طبعا بعد اما خلصنا نبتدي نظبط سلك الكهرباء و نظبط سلك النت بتاع الاكسس و العلبه و الماسورهو ناخد معانا عده الربط

طبعا هنطلع بالحاجات المذكوره في الجمله اللي فاتت بالسطح علشان نرمي سلك النت و الكهرباء للدور بتاعنا

و نبتدي نحط الأكسس جوه علبه الخشب اللي عملناها للحمايه و نغطي العلبه بالجلد طبعا في الصور هنا طبعا انا واخدها من موضوع العضو المحترم محمد زكي و انا عملت نفس الكلام في الأكسس عندي

طبعا هنحط الأكسس جوه العلبه و نوصله بالكهرباء و سلك النت و نغطيه سواء بأكياس او جلد علي حسب المتوافر المهم اننا نغطي العلبه كويس جدا جدا جدا و نعمل مكان لخرم الأنتنه و نغطيها كويس علشان الأمطار و الرطوبه و نربط العلبه بالماسوره عن طريق ازيز موجود عند اي حد و نربطه بالماسوره بالنسبه لحمايه الادابتر ممكن نحط الأدابتر مع العلبه جمب الأكسس او ممكن نوصل الكهرباء بالأدابتر و نحطهم جوه كيس و نلفهم كويس علشان الميه

صور من موضوع العضو المحترم محمد زكي لشكل الصندوق بعد اما اتلف بالجلد و بعد اما اتركب بالماسوره و اترفع

=============

=====================

بكده نكون خلصنا عمل الشبكه الأسلكيه

من مواضيعي في المنتدي

Laptop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

طريقة عرض الموضوع