/العاب قص شعر/العاب دبابات/العاب كرة قدم/العاب مكياج/العاب سيارات سباق/العاب سبونج بوب/العاب ماريو/العاب تلبيس/العاب اكشن نار/ adslsolutionsالعاب مغامرات/العاب ذكاء/العاب اطفال/العاب طبخ بنات/العاب باربي/العاب بن تن/العاب بوس/العاب تلوين/العاب ديكور


العودة   نادى الاتصالات والتقنية > الانترنت اللاسلكي و الشبكات Wireless & Networks > التقنيات ومشاكل الشبكات اللاسلكية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع طريقة عرض الموضوع
قديم 06-03-2010, 04:39 PM   #1
نواف خالد العنزي
عضو نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jun 2010
المشاركات: 67
افتراضي كل ما تود معرفتة عن تكنولوجيا الشبكات والشهادات

1- المال (حيث ان اسعار كورسات التدريب مرتفعة في هذا المجال في الشركات الكبيرة) 2- ضعف اللغة الانجليزية (نتيجة الفجوة اللغوية ومعظم المصادر الجيدة بالغة الانجليزية) 3- عدم وجود مصادر جيدة او بمستوى المصادر الاجنبية لدراسة الشبكات. 4- احتكار المعلومة من قبل بعض الافراد (وعدم وجود تعاون كافي وبناء من قبل اصحاب الخبرة الا فيما ندر)
طبعا انتو جلكم احباط انا اسف بس خلينا واقعيين حتى نستطيع التطور

انصح من اراد الدخول في المجال على ان يتبع هذة الخطوات التي تساعدك على ان تصبح محترف وعلى كفاءة وايضا تحصل على الشهادة العالمية بتمكن باقل مجهود واسرع وقت وتوفير للمال.



المقدمين من شركة CompTIA حيث انهم من وجهة نظري اساس قوي جدا وفعال في بناء وفهم اساسيات ومفاهيم ومبادىء الشبكات اذا فهمت الكورسين دول كويس فانت قطعت حوالي 30% من الطريق بجد 30% لان Network + فعلا اساس قوي فاذا اردت بعد ذالك دراسة CCna من Cisco ستستطيع ذالك بسهولة ويسر وبلا تعقيد واذا اردت دراسة اي تكنولوجيا في الشبكات مثل
MCSE Novell Lunix Redhat يعتبر ال Network + أساس جيد وانصحك بدراسة الكورس من شركة Trainsignal فهي من اقوى الشركات لدراسة هذا الكورس . يمكنك الحصول علية من التورنت او من هذا الموقع العظيم .

1- قراءة كتاب مايكروسوفت Training Kit بقدر الامكان.

3- بالنسبة للتطبيق العملي ادامك حلين testout Simulation رائع موجود في test out
او تستخدم برنامج visual machine مقدم من مايكروسوفت ايضا رائع سوف اشرحة في وقت قادم باذن الله هوة و testout بالصور وفي بعض الاعضاء الاعزاء برضة شرحوة.




ملحوظة : الحمد لله يا رب ان في تورنت وشركات تدريب عالمية زي testout وموقع جميل زي دة
طيب دة بالنسبة لل Mcse 'طب ccna
2- اذا اردت دراسة Mcse : وليكن Xp 70-270 2- الحصول على كورس Testout او cbt nuggets جدير بالذكر بان شركة testout من اكبر واقوى الشركات لدراسة كورس mcse. 4-انك تحاول تحل الاسئلة الموجودة في كتاب مايكروسوفت والتست اوت. 5- بعد ما تتاكد انك اصبحت متمكن ان شاء الله نزل ال test king او ال passfoesure وادرب علىالاسئلة (يا جماعة ان كاتب دي خطوة رقم خمسة مش اول خطوة انا عاوز مصلحتكم! علشان بصراحة مش عارف لما تعد في interview وبتقد c.v بتاعك وانت واخد الشهادة من التست كينج والراجل يسالك اسئلة عملية حتقولة ايه يا عبقري يا بروفشنال ....... الا لو ليك واسطة دة موضوع تاني ) 6- تروح تحجز وانت مطمن للامتحان صدقني لو طبقت الخمسة حبقى كويس ذاكر ال testking كويس وحتحل الامتحان ان شاء الله 7- تجيلك الشهادة اعمل cv كويس اكتب الشهادة فية وانت مطمن لانك عملت الي عليك والباقي على ربنا استغرب تذمر بعض الاخوة من انهم بعد ما اخدوا الشهادات testking مشتغلوش اظن هما عارفين لية .
اذا اردت دراسة ccna :-
1- قراءة كتاب Cisco press ccna اولا لا حظ انهم كتابين icnd و Intro
(ملحوظة لو مذاكر Network+ كويس مش حتتعب في قراءة كتاب Intro)
ممكن تقرى cisco academy رهيبة فعلا بس مشكلتها انها كبيرة جدا وانت حر انا رايي الكتابين كافيين جدا الا اذا كنت عاوز تزود معلوماتك ومهاراتك)


برنامج NetSim.6 او اي برنامج simulation مثلة وساشرح هذة البرامج لاحقا



3- التدري العملي طبعا ادامد طريقين 4 - عليك وعلى passforsure مختصر وعدد اسئلتة اقل بس خلي بالك سيسكو لازم بقدر الامكان انك تدخل الامتحان فاهم وصدقني لو عملت الخطوات السابقة حتحل الامتحان بسهولة خلي بالك في 3 اسئلة عملي فلازم تكون مزاكر عملي كويس وخلي بالك الامتحان بتعها غالي حوالي 1000 جنية مصري فلا تدخل الامتحان الا وانت واثق من نفسك والا لا قدر الله ......... ) 5 - تجيلك الشهادة تحطها في ال cv وربنا يوفقك شهادات سيسكو كبيرة وليها وزنها في السوق ولو انت فاهم الشغل العملي كويس جدا وبتعرف تتعامل مع الروترات والسويتشات كويس حيكون ليك مستقبل كبير خصوصا لو اخدت ccnp)
ايدي تعبت خلاص مش ادر اكتب تاني عاوز اخيرا اشكر المشرفين والاعضاء واتمنى لكم التوفيق ان شاء الله في حياتكم العملية وانتظروا مني المزيد من المشاركات الجادة ان شاء الله. واحب اقلكم اني بعملكم مفاجاءة من العيار التقيل وربنا يقدرني واكملها انا بصمم حاليا واصحابي موقع كبير فيه شرح لكورسات n+ وmcse و ccna ان شاء الله بالغة العربية ومجانا والي مش حيقل كفاءة باذن الله عن الكورسات من الشركات الكبيرة وحيكونالشرح بالعربي للي عندة مشكلة في اللغة ومجانا للي عندة مشكلة في اخد الكورس بفلوس ارجو من المشرفين والاعضاء ابداء اي افكار او تعليقات فنحن في اشد الاحتياج لافكاركم التي نقدرها واسف على الاطالة .




1- مشكلة ان الدراسة الجامعية ليس لها اي علاقة لا من قريب ولا من بعيد في موضوع دراسة الشبكات اود ان اقول هذا لمن هو ليس في كلية هندسة او كمبيوتر بدليل ان بعض زملائي حاليا ليسو في كلية هندسة ويعملون جيدا في المجال واتمنى لهم ولغيرهم التوفيق هذا لمن يعتقد ان الجامعات هي وحدها تدرس تكنولوجيا الشبكات. 2-قلة المصادر العربية فعلا لدراسة هذا المجال وايضا سطحية (معذرة في استخدامي هذا اللفظ) الفكر التكنولوجي وهو الملاحظ في المنتديات العربية حيث ان 75% من المواضيع عن كيفية الحصول على testking و passforsure دون دراسة الكورس عن حق ومعرفة اساسياتة وهذة فعلا مشكلة كبيرة واعتقد ان السبب ثلاث عوامل :- 3- ان شركات التدريب قليلة جدا التي تدرس هذة الشهادات بكفاءة عالية واسعار الكورسات بها مرتفعة بعض الشيء هذا طبعا بخلاف اسعار الامتحانات مما يصبح عائقا لبعض الطلبة. 4- عدو وجود شركات او اماكن يوجد به عدد لا باس بة من اجهزة كمبيوتى متوصلة في شبكة للدراسة والتطبيق العملي فيها وهي مشكلة كبيرة في الوطن العربي حيث ان التدريب العملي ضعيف جدا جدا مثلا من اراد دراسة voice over ip سيلاحظ قلة وضعف الامكانيات في الاماكن التي تدرس الكورس . 5- الجو العام في الوطن العربي عموما غير مشجع لدراسة تكنولوجيا المعلومات عموما (برمجة -شبكات - جرافيكس - قواعد بيانات ........) حيث ان الجامعات العربية معظم مناهجها طويلة وقديمة جدا ولا تتناسب مع احتياجات السوق ومتطلبات العصر بدليل انتشار البطالة وعدم تصنيف جامعة عربية واحدة في التصنيف العالمي وضعف الاقتصاد عموما وعدم استغلال التكنولوجيا الحديثة الاستخدام الامثل مثل التجارة الالكترونية والتعليم عن بعد . 1- ان يصبح لك اساس قوي في الشبكات ولكي يتحقق ذالك انصحك بكورس A+ و Network+ 2-مزاكرة الاسطوانة CCna من testout اكبر واحلى واحسن شركة لشرح ccna من وجهة نظري انا جربتها وعلى راي المثل اسال مجرب ولا تسال طبيب وصدقوني testout ccna كورس عالي جدا من الكفاءة وروعة الشرح ومتة توصيل المعلومة بطريقة يا جماعة فعلا حديثة) testout simulation يا جماعة اكتر من روعة صدقوني جرب وانت حتحكم .
من مواضيعي في المنتدي

نواف خالد العنزي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
طريقة عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر رد
Nokia 6136 لدمج تكنولوجيا الـ UMA والدبليو إل إيه إن لا اله الا الله قسم الجوال العام 0 08-01-2010 01:40 AM
تمكين الشباب من تكنولوجيا المعلومات والاتصالات مصعب قسم الجوال العام 0 07-27-2010 03:03 AM
أحدث تكنولوجيا في العالم ابن الشرق الأخبار التقنية 0 07-17-2010 03:14 PM
تكنولوجيا التحقق من الهوية في تطور مستمر سهيل الأخبار التقنية 0 06-06-2010 07:33 PM


الساعة الآن 12:29 AM.


dsl.adslsolutions.net